Ψωμιάδης (Θεσσαλονίκης), Φωτιάδης (Σερρών), Ευμοιρίδης (Δράμας)
Του ΘΑΝΟΥ ΠΑΣΧΑΛΗ
Τρεις νομάρχες, ο Παναγιώτης Ψωμιάδης της Θεσσαλονίκης (Ν.Δ.), ο Στέφανος Φωτιάδης των Σερρών (ΠΑΣΟΚ) και ο Κώστας Ευμοιρίδης της Δράμας (Ν.Δ.) καταγγέλλονται από τους επιθεωρητές-ελεγκτές Δημόσιας Διοίκησης Βορείου Ελλάδας, με πόρισμα-φωτιά που συνέταξαν πρόσφατα, ότι την τετραετία 2004-2007 οι παραπάνω «φούσκωσαν» τις δαπάνες για τα έξοδα μεταφοράς μαθητών με μισθωμένα λεωφορεία στους νομούς τους. Ενέκριναν μάλιστα εικονικά και «χρυσά» δρομολόγια με παράτυπες αποφάσεις εκτινάσσοντας το κόστος δαπανών στα ύψη. Το πόρισμα των ελεγκτών-επιθεωρητών του υπ. Εσωτερικών διαβιβάστηκε ήδη στην Υπηρεσία Ειδικών Ελέγχων, στην Οικονομική Επιθεώρηση, στην Υπηρεσία Τελωνείων Θεσσαλονίκης και στο Ελεγκτικό Συνέδριο για τις δικές τους περαιτέρω ενέργειες…
Παράλληλα ζητείται να διενεργηθεί ΕΔΕ με συμμετοχή υπαλλήλων των Περιφερειών οι οποίες εποπτεύουν τις Νομαρχίες Θεσσαλονίκης, Σερρών και Δράμας για να διαπιστωθεί τυχόν τέλεση παραπτωμάτων από τα εμπλεκόμενα όργανα των Νομαρχιών (νομάρχες, αντινομάρχες, διευθυντές υπηρεσιών κ.λπ.)…
Το πόρισμα εστάλη και στον εισαγγελέα Εφετών για τη διαπίστωση τυχόν αξιόποινων πράξεων…
«Φουσκωμένες» διαδρομές… από τρεις νομαρχίες
Η υπόθεση αποκτά ιδιαίτερο ενδιαφέρον καθώς σε λίγους μήνες λόγω του «Καλλικράτη» τελειώνει ο θεσμός των νομαρχιών, ενώ την ίδια ώρα δεν περνά ημέρα που οι περισσότεροι νομάρχες ζητούν ολοένα και περισσότερους πόρους στη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση για την κάλυψη αρμοδιοτήτων.
Τι συμβαίνει όμως όταν μια αρμοδιότητα, όπως η μεταφορά μαθητών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με λεωφορεία, υπερβαίνει κάθε έννοια χρηστής διοίκησης και όρια δαπανών; Κι όταν μάλιστα καταστρατηγούνται οι διαδικασίες ανάθεσης του έργου της μεταφοράς των μαθητών ή όταν το δημόσιο χρήμα (με αυτό «ζουν» και αναπνέουν οι νομαρχίες και οι δήμοι) σπαταλιέται στον Καιάδα;
Η έκθεση των επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης Βορείου Ελλάδος έφερε στο φως την κατασπατάληση πόρων από τις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις Θεσσαλονίκης, Σερρών και Δράμας για τα έτη 2004-2007…
Κι όλα αυτά με καταστρατήγηση κάθε νόμου ή κανονισμών…
Κατ’ αρχάς να ενημερώνουν τους δήμους αν οι τελευταίοι έχουν τη δυνατότητα μεταφοράς των μαθητών στην περιοχή ευθύνης τους με την κάλυψη του κόστους από τη νομαρχία…
Σπανίως ενημερώθηκαν (εξαίρεση η Νομαρχία Θεσσαλονίκης)…
Κατά δεύτερον εφόσον οι δήμοι δεν διαθέτουν ιδιόκτητα μεταφορικά μέσα η μεταφορά των μαθητών να γίνεται με τα οικεία ΚΤΕΛ, τρένα, λεωφορεία, ΟΣΕ και θαλάσσια συγκοινωνιακά μέσα…
Στην περίπτωση αυτή οι μαθητές εφοδιάζονται με μαθητικά δελτία (πάσο) και έχουν έκπτωση 50% στην τιμή του εισιτηρίου για τις συγκεκριμένες διαδρομές…
Δικαίωμα δωρεάν μεταφοράς με υπεραστικά μέσα μπορούν να έχουν οι μαθητές που κατοικούν με απόσταση 1.200 μ. από την έδρα του σχολείου τους (για πρωτοβάθμια εκπαίδευση), 2.500 μ. (για μαθητές Γυμνασίου) και 4.000 μ. για μαθητές Λυκείου…
Όταν δεν συντρέχουν αυτές οι προϋποθέσεις, τότε και μόνο τότε μπορεί η νομαρχία μετά από αιτιολογημένη απόφαση του νομάρχη να προχωρήσει στη μίσθωση μεταφορικών μέσων (λεωφορείων) με δημόσιο μειοδοτικό διαγωνισμό…
Στις περιπτώσεις αυτές η ανώτατη αποζημίωση προκύπτει από μαθηματικό τύπο (διαδρομή, ειδικές συνθήκες κ.λπ.)…
Τηρήθηκαν από τις Νομαρχίες Θεσσαλονίκης, Σερρών και Δράμας όλα τα παραπάνω;
Κατά πρώτο σε ελάχιστες περιπτώσεις -όπως αναφέρουν οι επιθεωρητές- οι δήμοι ανέλαβαν -όπως έχουν προτεραιότητα- το έργο της μεταφοράς των μαθητών τους και στις περισσότερες περιπτώσεις δεν ρωτήθηκαν καν…
Κατά δεύτερο ενώ υπήρχε αστική συγκοινωνία ή και ΚΤΕΛ στις περισσότερες περιοχές των Νομών Θεσσαλονίκης, Σερρών και Δράμας (άρα οι μαθητές θα μπορούσαν να μετακινούνται στα σχολεία τους με έκπτωση 50%) οι νομαρχίες ανέθεσαν με διακήρυξη το έργο της μεταφοράς τους σε μισθωμένα λεωφορεία ΚΤΕΛ ή ιδιωτικά λεωφορεία…
Όσο για το ανώτατο ποσό αποζημίωσης στους ιδιοκτήτες των λεωφορείων (όπως ορίζει μαθηματικός τύπος κοινής Υπουργικής Απόφασης) αυτό ξεπεράστηκε υπέρμετρα εκτοξεύοντας τη δαπάνη μεταφοράς μαθητών στα ύψη…
Εκτός των άλλων υπήρξε μεταφορά μαθητών από τις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις Σερρών και Δράμας σε άλλους νομούς χωρίς να εκδοθεί -όπως προβλέπει σχετικός νόμος- απόφαση του γενικού γραμματέα της Περιφέρειας…
«Φέσωσαν» το Δημόσιο… με εκατομμύρια ευρώ για «χρυσά» δρομολόγια μεταφοράς μαθητών
Σπατάλησαν πάνω από 11 εκατομμύρια ευρώ!
«Βαρύς» είναι ο πέλεκυς των επιθεωρητών στην έκθεσή τους για το νομάρχη Θεσσαλονίκης Παναγιώτη Ψωμιάδη…
Σύμφωνα με τις διαπιστώσεις τους:
α. Σε κανένα από τα σχολικά έτη 2004-2007 δεν εκδόθηκε η προβλεπόμενη διαπιστωτική πράξη του νομάρχη σχετικά με την αδυναμία μετακίνησης των μαθητών με τα τακτικά συγκοινωνιακά μέσα.
β. Αν και προκηρύχθηκαν μαθητικά δρομολόγια σε αστικές διαδρομές άνω των 10 χλμ. που εξυπηρετούντο από αστική συγκοινωνία δεν εκδόθηκε διαπιστωτική πράξη του κ. Ψωμιάδη ενώ προκηρύχθηκαν -παρανόμως- δρομολόγια εντός της πόλης…
γ. Προσέφυγε σε απευθείας ανάθεση δρομολογίων, ενώ θα μπορούσε να προσφύγει στη διαδικασία της διαπραγμάτευσης και να μειώσει το κόστος μεταφοράς των μαθητών παρότι ο διαγωνισμός κηρύχθηκε άγονος…
Παράλληλα οι επιθεωρητές αναφέρουν στην έκθεσή τους ότι σε δειγματοληπτικό έλεγχο που έκαναν στα δικαιολογητικά των δύο κυρίων αναδόχων του έργου της μεταφοράς των μαθητών δεν βρέθηκαν στους σχετικούς φακέλους αντίγραφα αδειών κυκλοφορίας των λεωφορείων, τα αντίστοιχα έγγραφα ΚΤΕΟ κ.λπ.!
Τα ποσά που δόθηκαν από τη Νομαρχία για την εκτέλεση των δρομολογίων, αν και ξεπέρασαν το 1 εκατ. ευρώ δεν διαβιβάστηκαν (οι σχετικές συμβάσεις) στο ελεγκτικό συνέδριο…
Κατά τα άλλα… η Νομαρχία για τα σχολικά έτη 2004-2007 και για όλα τα δρομολόγια των παιδιών δημοτικών σχολείων προέβλεπε και συνοδό με αμοιβή παρότι αυτό προβλέπεται μόνο για τους μαθητές των ειδικών σχολείων…
Πόσο στοίχισαν οι αναθέσεις δρομολογίων σε ιδιώτες; Για το σχολικό έτος 2005-2006 με διακήρυξη του νομάρχη ο προϋπολογισμός του έργου υπολογίστηκε στα 2.142.498 ευρώ…
Στη διαπραγμάτευση το έργο ανέβηκε αυθαίρετα -όπως σημειώνουν οι επιθεωρητές- στα 3.600.000 ευρώ (αύξηση 70%), χωρίς να εξηγείται η αύξηση, ούτε το ποσό να προκύπτει από τις ανώτατες τιμές ανά δρομολόγιο (σύμφωνα με το μαθηματικό τύπο) και παρόλο που η απόφαση της Νομαρχίας ανέφερε ότι η προσφυγή στη διαπραγμάτευση θα γίνει με τους ίδιους όρους…
Ακολουθούν άλλες αποφάσεις της επιτροπής προμηθειών της Νομαρχίας για δρομολόγια το 2005, με τις οποίες τα ποσά που δόθηκαν στους ιδιοκτήτες των λεωφορείων ήταν σε ορισμένες περιπτώσεις τριπλάσια από τα νόμιμα προϋπολογισμένα…
Έτσι μόνο για το έτος 2004-2005 «σπαταλήθηκαν» 5.853.623 ευρώ (πολλαπλάσια από τον προϋπολογισμό), για το 2005-2006 ποσό 7.048.281 ευρώ, ενώ για το 2006-2007 8.913.972 ευρώ…
Πόση ήταν τελικά η υπέρβαση;
Οι επιθεωρητές αναλύοντας διάφορα δρομολόγια κάνουν λόγο για υπερβάσεις από 30-300% του ανώτατου ποσού που καθόριζε ο κανονισμός, ενώ παρανόμως μισθώθηκαν και λεωφορεία σε διαδρομές αστικής περιοχής που εξυπηρετούντο από την αστική συγκοινωνία ή και για μεταφορά μαθητών που το σχολείο τους απείχε λιγότερο από 1.200 μ. (δεν απαιτείται μεταφορά με λεωφορείο). Σύμφωνα με τους υπολογισμούς των επιθεωρητών η υπέρβαση από τα νόμιμα αλλά και αυτά που καθόριζαν οι διακηρύξεις των διαγωνισμών ως ανώτατα όρια ξεπέρασε για τα σχολικά έτη 2004-2007 τα 11.250.000 ευρώ…
Η αλόγιστη αυτή σπατάλη δημοσίου χρήματος καταλογίζεται ευθέως στο νομάρχη Παναγιώτη Ψωμιάδη και εκκολαπτόμενο περιφερειάρχη…
Όλα αυτά τη στιγμή που μόνο οι βουλευτές και υπουργοί καταγγέλλονται για διασπάθιση δημόσιου χρήματος…
18.500 ευρώ η μεταφορά μαθητών με λεωφορείο!
Όργιο σπατάλης με το πρόγραμμα μεταφοράς μαθητών και από τον πρώην νομάρχη Σερρών Κώστα Παπαπαναγιώτου αλλά και τον νυν νομάρχη Στέφανο Φωτιάδη για τα σχολικά έτη 2004-2007 καταγράφουν στο πόρισμά τους οι επιθεωρητές δημόσιας διοίκησης…
Από τη μια για κανένα σχολικό έτος δεν εκδόθηκε διαπιστωτική πράξη του νομάρχη περί αδυναμίας μεταφοράς των μαθητών με τα τακτικά συγκοινωνιακά μέσα…
Από το δειγματοληπτικό έλεγχο που έγινε στα δικαιολογητικά συμμετοχής στο διαγωνισμό για τα δρομολόγια των μαθητών, δεν βρέθηκαν στο φάκελο ούτε αντίγραφα αδειών των λεωφορείων, φύλλων των ΚΤΕΟ κ.λπ.
Έγιναν απευθείας αναθέσεις μεταφοράς μαθητών με ταξί στα ειδικά σχολεία χωρίς να προηγηθεί διακήρυξη μειοδοτικού διαγωνισμού και με υπέρβαση του προβλεπόμενου κόστους…
Από την άλλη τα δρομολόγια πληρώθηκαν και εδώ «χρυσά»…
Ημερήσιο μίσθωμα 2.517 ευρώ για ένα αστικό ΚΤΕΛ, ενώ η μειοδότρια εταιρεία προσέφερε 1.990 ευρώ (απεκλείσθη καθώς τα λεωφορεία δεν διέθεταν ζώνες ασφαλείας)…
Επίσης, προκύπτει ότι οι ανάδοχοι του έργου αποζημιώνονταν για περισσότερες διαδρομές από όσες εκτελούσαν! Σύμφωνα με εκτιμήσεις των επιθεωρητών, ενώ το προϋπολογιζόμενο ημερήσιο κόστος μεταφοράς μαθητών ήταν 1.908 ευρώ, το τελικό έφτασε τα 3.075 ευρώ!
Μια χαρακτηριστική περίπτωση, όπου η μεταφορά μαθητών ήταν ιδιαίτερα χρυσοφόρα…
Δρομολόγιο Άνω Πορόια – Σέρρες για δύο μαθητές κόστος 37.177 ευρώ το χρόνο ή 18.588 ανά μαθητή!
60.000 ευρώ για μεταφορά τριών μαθητών
Ίδιο και εδώ το σκηνικό της διασπάθισης δημόσιου χρήματος…
Νομάρχης ο Κώστας Ευμοιρίδης…
Φυσικά ούτε τήρηση του νόμου αλλά και νομιμότητα στη διαχείριση των πόρων…
Σχολικά έτη 2004-2007…
Καμία διαπιστωτική πράξη του νομάρχη για την αδυναμία μετακίνησης των μαθητών με τακτικά συγκοινωνιακά μέσα…
Από την άλλη απευθείας αναθέσεις του έργου στο αστικό και υπεραστικό ΚΤΕΛ και ιδιώτες, σε τιμές υπερδιπλάσιες του επιτρεπόμενου ανώτατου ποσού, χωρίς καμία επίσης διαπραγμάτευση με τους αναδόχους…
Η νομαρχιακή αυτοδιοίκηση στην πλήρη αυτοτέλεια (και ασυδοσία;)…
Έτσι ενώ το προκηρυχθέν κατά το έτος 2005-2006 αυξήθηκε κατά 100.000 ευρώ έναντι του σχολικού έτους 2004-2005 (1,2 εκατ. ευρώ έναντι 1,1 εκατ. ευρώ) το τελικώς καταβληθέν ποσό στους ιδιοκτήτες των λεωφορείων αυξήθηκε κατά 594.370 ευρώ (αύξηση 56%) χωρίς να δικαιολογείται -όπως σημειώνουν οι επιθεωρητές- η εν λόγω αύξηση με πραγματικά γεγονότα…
Στις 6-11-2006 υπογράφεται σύμβαση του νομάρχη Δράμας και του ΚΤΕΛ για τη μεταφορά (χωρίς επιστροφή) τριών μαθητών από το Νευροκόπι στη Δράμα προς 19.500 ευρώ ανά μαθητή. Δηλαδή για τις 170 ημέρες του σχολικού έτους δαπανήθηκαν περίπου 60.000 ευρώ…
Γιατί άραγε δεν μίσθωναν ένα ταξί (πολύ φθηνότερα) ή ακόμη και ελικόπτερο;
Αναφορά θα πρέπει κανείς να κάνει και σε κάτι άλλο επίσης σημαντικό…
Ενώ τα υπεραστικά λεωφορεία που μισθώθηκαν εμφανίζονται τριών ετών, ήταν πολύ μεγαλύτερα!
Μάλιστα, ενώ είχαν μισθωθεί μόνο για τη μεταφορά μαθητών, μετέφεραν και επιβάτες (σύμφωνα με έγγραφο του δημάρχου Κάτω Νευροκοπίου).
ΝΔ-ΠΑΣΟΚ 2-1
ΝΑ ΠΑΡΕΙ ΘΕΣΗ ΣΤΟ ΘΕΜΑ Η Ν.Ε. ΠΑΣΟΚ
ΚΑΝΕΝΑΣ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ "ΧΑΛΑ" ΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΜΑΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου